2020 Apr 15
කොහාගේ කෑගැසීම, ගහකොළ මල් අලුතින්ම පිපෙන සහ නිවර්තන තාපයේ උච්චතම අවස්ථාව සිංහල හා දෙමළ අලුත් අවුරුදු ලෙස හඳුන්වනවා. මීන රාශියෙන් මේෂ රාෂියට ගමන් කරන සූර්යයා සැමරීම ලෙස ජනප්රිය වූ නව වසර ජ්යොතිෂයේ ගැඹුරට මුල් බැසගන තිබෙනවා. කාලය හා එහි අර්ථ නිරූපණයන් සමඟ සාම්ප්රදායිකව කොටස් හතරකට බෙදුණු උත්සවය සමකාලීන අයට තරමක් වෙනසක් ගෙන දෙනවා. නමුත් අතීතයේ සිංහල දෙමළ අවුරුද්ද සමරලා තිබෙන්නේ කොටස් හතරකට.
පරණ අවුරුද්ද
සිංහල “පැරණි” යන හේතුව නිසා මෙම උත්සවය දින දෙකක් පුරා සමරනවා. පළමු දිනය, බොහෝ විට අප්රේල් 13 වන දින, පැරණි වසර සමරනු ලබන අතර, ඉදිරි සමෘද්ධිමත් නව වසරක් සඳහා සූදානම් වෙනවා. අළුත් අවුරුද්ද උදාව පිළිගැනීමේ චාරිත්ර මේ දිනවල ආරම්භ වන්නේ පැරණි වසර සඳහා ස්නානය කිරීමෙන් සහ එදිනම රාත්රියේ සඳ බැලීමෙන් පසුවයි.
නොනගතය
නව ජෝර්ජියානු දින දර්ශනයේ දෙසැම්බර් 31 වනදා වසර අවසානය තීරණය කරන අතර අලුත් අවුරුද්ද ජනවාරි 1 වන දිනට යෙදී තිබෙනවා. නමුත් සාම්ප්රදායික සිංහල හා දෙමළ අලුත් අවුරුද්ද ආරම්භ වන්නේ ජ්යෝතිෂ ගණනය කිරීම් අනුව තීරණය වන සුබ වේලාවක ය. පැරණි වර්ෂයේ අවසානය හා නව වසර ආරම්භය සිදුවන්නේ පැය කිහිපයක් දුරින් . සූර්යයා ජ්යොතිෂ සීමාවන් ඉක්මවා යන කාලය ලෙසද මෙය නිරීක්ෂණය කෙරෙනවා.
මෙම හරස් මාර්ගයේ මධ්ය ලක්ෂ්යය “උදාසීන කාල පරිච්ඡේදයක්” ලෙස හැඳින්වෙනවා. වාචිකව “නොනගතේ” ලෙස හැඳින්වෙනවා. එය සියලු භෞතිකවාදී සීමාවන් පිරිසිදු කිරීමේ කාල පරිච්ඡේදයයි.
මෙම කාලය තුළ ආගමික පිළිවෙත් සිදුකරනු කරනු ලැබෙනවා. මෙම කාල පරිච්ඡේදය තුළ ශුභදායක වේලාවන් නොමැති බව විශ්වාස කරන හේතුව නිසා ආහාර පිසීම සහ පිරිසිදු කිරීම වැනි වෙනත් කාර්යයන් කිසිවක් සිදුකරන්නේ නැහැ.
අලුත් අවුරුද්ද
අලුත් අවුරුද්ද උදාව නැවතත් සුබ කාලය ලැබීම සැමරීමේ මොහොතයි. අලුත් අවුරුද්ද උදාවත් සමග සාම්ප්රදායික චාරිත්ර දවස පුරා එකින් එක සිදු වේ. නැවුම් කිරි බඳුනක් සාදා උත්සවශ්රීයෙන් ආහාර ගැනීම, මිතුරන් හා පවුලේ අය හමුවීම සහ ධනාත්මක සිතුවිලි වලින් තමන්වම පරිවර්තනය කර ගැනීම අලුත් අවුරුද්දේ දී සිදුවෙයි. එය අලුත් අවුරුද්දේ සැබැ අරුතයි.
අලුත් අවුරුද්ද සම්බන්ධයෙන් විවිධ කතා හා විශ්වාසයන් පැවත එනවා. එවැනි එක් කතාවක් තමයි රාජකීය ඇඳුමින් සරසා ඇති අලුත් අවරුදු කුමාරයා පැමිණීම වසර සඳහා පවරා ඇති වර්ණයට සමපාත වීමයි. ඔහුගේ පැමිණීම යනු අලුත් අවුරුද්ද දැන් මෙහි පැමිණ ඇති බවයි.
තෙල් අවුරුද්ද
හිසතෙල් ගෑම ඈත අතීතය දක්වා දිවෙන චාරිත්රයක්. ඉතිහාසඥයින්ට අනුව, බොහෝ චාරිත්ර වාරිත්ර පසුගිය වසරේ මෙම අංගය වටා භ්රමණය වී තිබෙනවා. ඉන් එකක් නම් බුද්ධ ප්රතිමා ඔටුන්න මත තෙල් ආලේප කිරීමයි.
තෙල් අවුරුද්ද සෞඛ්යය හා සමෘද්ධිය සංකේතවත් කරනවා.
සාම්ප්රදායික නව වසර අස්වනු නෙළීමේ සමයට සමගාමීව බොහෝ චාරිත්ර වාරිත්ර හා උත්සව බිහි කළේය. කෙසේ වෙතත්, ක්රි.පූ 3 වන සියවසේ බුද්ධාගමේ පැමිණීම උත්සවයේ චාරිත්ර හා උත්සව විවිධාකාරයෙන් නැවත අර්ථකථනය කළේය. හින්දු ධර්මය බුද්ධාගම සමග පැත්තෙන් පැවතුන අතර එහි මූලධර්ම බුද්ධාගමේ දර්ශනවාදයන්ට සමාන්තරව දිව ගියේය. ඒ දෙවියන්ගේ අර්ථ නිරූපණය, විමුක්තිය ළඟා කර ගත හැකි ක්රම සහ නිර්වාණ සංකල්පය වැනි ඇතැම් සත්යයන් හැර. එසේ වුවද, දෙමළ ප්රජාව ද මිථ්යා කථා හා වර්ණවත් සම්ප්රදායන්හි සුන්දරත්වය අලුත් අවුරුද්ද මගින් සමරයි. ඒ නිසා සිංහල හා දෙමළ අලුත් අවුරුද්ද අපේ ආදිවාසී අතීතය, ජ්යෝතිෂය මත රඳා පැවතීම, මිථ්යා විශ්වාස මෙන්ම හින්දු හා බෞද්ධ විශ්වාසයේ සැමරුමක් ලෙස සැලකේ.